دلیل به وجود آمدن جوش های سرسیاه چیست؟

دلیل به وجود آمدن جوش های سرسیاه چیست؟

جوش های سرسیاه

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

جوش های سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی هستند که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو روی پوست شما ظاهر می شوند. این برجستگی ها را جوش سر سیاه می نامند زیرا سطح آن تیره یا سیاه به نظر می رسد. جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولاً روی صورت ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های زیر بدن نیز ظاهر شوند:

  • قفسه سینه
  • گردن
  • بازوها
  • شانه ها

به گفته آکادمی پوست آمریکا، آکنه تقریباً 50 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و شایع ترین اختلال پوستی در ایالات متحده است.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که یک گرفتگی یا پلاگ در دهانه فولیکول‌های مو در پوست شما ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می کند. این روغن که سبوم نام دارد به نرمی پوست شما کمک می کند. سلول ها و روغن های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوند و برآمدگی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برآمدگی بسته بماند، برآمدگی را سرسفید می‌گویند. هنگامی که پوست روی برجستگی باز می شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود سیاه به نظر برسد و یک جوش سرسیاه تشکیل شود.

برخی از عوامل می توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش های سر سیاه را افزایش دهند، از جمله:

تولید بیش از حد روغن بدن.
تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست.
تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور منظم از بین نمی روند.
دستخوش تغییرات هورمونی است که باعث افزایش تولید روغن در دوران نوجوانی، در طول قاعدگی یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری می شود.
مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها.

برخی از مردم بر این باورند که آنچه می خورید یا می نوشید می تواند روی آکنه تاثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند، مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان متقاعد نشده اند که ارتباط قوی وجود دارد.

علائم جوش سر سیاه چیست؟

به دلیل رنگ تیره، جوش های سرسیاه به راحتی روی پوست دیده می شوند. آنها کمی برآمده هستند، اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند جوش ملتهب نیستند. جوش ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها به انسداد فولیکول مو حمله کرده و باعث قرمزی و التهاب می شوند.

جوش های سر سیاه چگونه درمان می شوند؟

درمان های بدون نسخه (OTC).
بسیاری از داروهای آکنه در داروخانه ها و خواربار فروشی ها و به صورت آنلاین بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها به صورت کرم، ژل و پد موجود هستند و مستقیماً روی پوست شما قرار می گیرند. این داروها حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند. آنها با از بین بردن باکتری ها، خشک کردن چربی اضافی و وادار کردن پوست به ریختن سلول های مرده پوست عمل میکند.

داروهای تجویزی

اگر درمان OTC آکنه شما را بهبود نبخشد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که از داروهای تجویزی قوی تری استفاده کنید. داروهایی که حاوی ویتامین A هستند از تشکیل پلاک‌ها در فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند و باعث چرخش سریع‌تر سلول‌های پوست می‌شوند. این داروها مستقیماً روی پوست شما اعمال می شوند و می توانند شامل ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن باشند.

پزشک شما همچنین ممکن است نوع دیگری از داروهای موضعی حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. اگر علاوه بر جوش های سرسیاه، جوش یا کیست آکنه هم دارید، این نوع دارو ممکن است مفید باشد.

حذف دستی

متخصصان پوست یا متخصصان مراقبت از پوست آموزش دیده از ابزار خاصی به نام استخراج حلقه گرد برای برداشتن پلاگین ایجاد کننده جوش سرسیاه استفاده می کنند. پس از ایجاد یک سوراخ کوچک در دوشاخه، پزشک با استخراج کننده فشار وارد می کند تا گرفتگی را از بین ببرد.

اگر قبلاً متخصص پوست ندارید، ابزار Healthline FindCare می تواند گزینه هایی را در منطقه شما ارائه دهد.

میکرودرم ابریژن

در طول میکرودرم ابریژن، پزشک یا متخصص مراقبت از پوست از ابزار خاصی استفاده می‌کند که حاوی سطحی ناهموار است تا لایه‌های بالایی پوست شما را سنباده بزند. سنباده زدن پوست، گرفتگی هایی را که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند، از بین می برد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی همچنین گرفتگی ها را از بین می برد و از شر سلول های مرده پوست که به ایجاد جوش های سرسیاه کمک می کنند خلاص می شود. در طول لایه برداری، یک محلول شیمیایی قوی روی پوست اعمال می شود. با گذشت زمان، لایه های بالایی پوست کنده می شوند و پوست صاف تری در زیر آن نمایان می شود. لایه برداری های ملایم بدون نسخه در دسترس هستند، در حالی که لایه برداری های قوی تر توسط متخصصان پوست یا سایر متخصصان مراقبت از پوست انجام می شود.

لیزر و نور درمانی

لیزر و نور درمانی از پرتوهای ریز نور شدید برای کاهش تولید روغن یا کشتن باکتری ها استفاده می کنند. هم لیزر و هم پرتوهای نور به زیر سطح پوست می رسند تا جوش های سرسیاه و آکنه را بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست درمان کنند.

👩‍⚕️⁩ دکتر نیلوفر خواجه پور

💉 پوست، مو، زیبایی، لیزر⁣

جوانسازی پوست اصفهان

جهت کسب اطلاعات تماس و مشاوره رایگان و ثبت نوبت به بخش تماس با ما  مراجعه نمایید.
, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
جوانسازی با مزوتراپی
نوشتهٔ بعدی
فیشیال چیست و چه چیزی باید انتظار داشته باشید؟

ارتباط با ما

اصفهان، خیابان محتشم کاشانی، روبروی خیابان جمال زاده، ساختمان امین 3، طبقه اول، واحد3
𝟎𝟑𝟏𝟑𝟔𝟐𝟗𝟓𝟖𝟖𝟏
𝟎𝟗𝟏𝟒𝟎𝟎𝟏𝟑𝟓𝟓𝟖

آمار بازدید سایت

  • 0
  • 79
  • 45
  • 72
  • 49
  • 934
  • 4,112
  • 46,054
  • 69,817
  • 38,535

پست های مرتبط

مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک 🔸️اگر از داشتن پوست خشک به دلیل عوارض آن رنج می‌برید، باید گفت استفاده از محصولات مرطوب کننده ناجی شما هستند. زمانی که پوست خشک باشد و احساس خارش کنید، یعنی رطوبت پوست کم شده است.…
Read More
دکتر نیلوفر خواجه پور | پزشک جوانسازی پوست در اصفهان | جوانسازی صورت اصفهان

بوتاکس را فراموش کنید: ویراستاران زیبایی ابتدا این درمان تقویت کننده درخشش را انجام می دهند

بوتاکس را فراموش کنید: ویراستاران زیبایی ابتدا این درمان تقویت کننده درخشش را انجام می دهند مزوتراپی صورت در اصفهان هزاره ها متفاوت از نسل قبل از خود با پیری مقابله می کنند. این نسل به دنبال اصلاحات فوری است،…
Read More

نواحی تزریق فیلر صورت

نواحی تزریق فیلر صورت و راهنمای انتخاب مناسب برای مراکز زیبایی مقدمه: فیلرهای صورت به عنوان یکی از روش‌های محبوب درمان چین و چروک صورت، افزایش حجم لب و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای کسب نتیجه مطلوب…
Read More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست